لعنة شجرة إبليس | الجزء الثاني

 


شجرة أخرجت آدم وحواء من الجنة ، وشجرة أدخلت أهل الأرض النار

في الجزء الأول رويت لكم قصة أصحاب الرس وعلاقتهم بشجرة الصنوبر ، وكيف أن الشيطان إتخذ من تلك الشجرة وسيلة لفتنة وإغواء أصحاب الرس ليضلهم ويجعلهم من الأقوام الغابرة التي حق عليها عذاب الله

لو فاتك المقال تقدر تقراه من هنا :
أصحاب الرس مش اول او اخر قوم يقدر الشيطان يضلهم ويغويهم بشجرة ومين يصدق ان شجرة لا تضر ولا تنفع يقدر الشيطان يتخذها وسيلة للفتنة والإغواء لقوم وتكون نهايتهم بسببها ويُنزل عليهم الهلاك والعذاب الأبدي
القرآن الكريم بيحكيلنا قصة مهمة جدا, لازم نقف عندها ونتفكر كويس ازاي حاجه بسيطه قد تُودي بالمرء للهلاك وإزاي الشيطان بيكمُن في التفاصيل الصغيره الغير محسوسه والغير متوقعة .. 


أصحاب الأيكة
يُقال حسب رواية المفسرين والعلماء , ان القصة بدأت في مدينة بتقع في إقليم الحجاز شمال غرب شبه الجزيرة العربية بالقرب من مدينة بتُسمى في زمننا الحالي بـ " البدع " في منطقة تبوك , السعودية وهي منطقه قريبه من الحدود الأردنية وليست بعيدة عن مدائن قوم صالح .. المدينة دي كان بيسكنها قبيلة من العرب القدماء بيُلقبوا بإسم " مَديَن " أو المدينيين , ولذلك منطقتهم أطلق عليها إسم " مدين " 


بسبب موقعهم المتميز بالقرب من الحدود الأردنية كانوا معروفين برعي الغنم والزراعة و بالتجارة والبيع والشراء وأسواقهم الكبيرة اللي بتضم جميع السلع من بلاد الشام والحجاز وبيزورها عدد كبير من التجار بما ان بيمر على مدينتهم طريق تجاري مهم كمان ، والحقيقة ان أهل مدين شهرتهم مجتش من كونهم تُجار وعندهم اسواق
بل جت من طباعهم الوضيعه وعاداتهم السيئة المعروفة بين بقية القبائل ، فكان المعروف عنهم أنهم بيغشوا في الكيل والميزان ومشهورين بالنصب على التجار فكانوا بيُبخسوا للناس أشيائهم عشان يشتروها بمُقابل أقل أو يرفعوا أسعار سلعاتهم عشان يبيعوها بأضعاف ثمنها , وعُرف عنهم انهم ماكرين وخداعين ولسانهم متسلط ومؤذي ، وقطاعين طرق وكانوا مدمنين على الكذب والخمر ومش بس كده 


كانوا وثنيين بيعبدوا الأشجار والطبيعة وبيؤمنوا بتعدد الآلهه و أشار لهم الله عز وجل في القرآن الكريم بـ " أصحاب الأيكة " إشارة لشجرة الأيكة اللي كانوا بيعبدوها ويُقدموا لها القرابين ويعتقدوا أن آلهتهم بتتجسد فيها وهي تفاصيل بتفكرنا تماماً بقصة أصحاب الرس والشبه بين طقوس القومين 


وكالعادة ، لما زاد ضلال القوم واتبعوا خطوات الشيطان مُفسدين في الأرض .. أرسل لهم الله عز وجل نبي يُدعى " شُعيب " وكان نبي الله شعيب من مدين ويُقال أن جدته او أمه هي بنت نبي الله لوط ، وبيُجمع العلماء أن نبي الله شعيب بينحدر نسبه من سلالة نبي الله إبراهيم , رغم اختلاف العلماء على أسماء وتسلسل أبائه إلى نبي الله ابراهيم .
كان المعروف عن نبي الله شعيب انه إنسان حكيم جداً وفصيح بين القوم وكان الكل بيشهد له بذلك
فأرسل الله شُعيب لقومه " أصحاب الأيكة " عشان ينذرهم من نتيجة أفعالهم ويدعوهم لعبادة الله .. وفي يوم إتجه للقوم
ووقف بينهم وجمعهم حوله وبدأ يدعوهم لعباده الله .. وقال لهم ان رزق الله العادل خير لهم من بخس الناس وبدأ يُحذرهم من الاستمرار في أفعالهم الشنيعة وعاداتهم السيئة ..
( وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ وَلَا تَنْقُصُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ إِنِّي أَرَاكُمْ بِخَيْرٍ وَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ مُحِيطٍ ) 


ركز كويس في رد القوم على نبي الله شعيب
إستغربوا جداً من كلامه واللي بيدعوهم له شعيب , ازاي عايزهم يسيبوا عبادة الأوثان ويتخلوا عن معاصيهم ؟ واحنا اللي كنا بنقول عليك راجل عاقل وحكيم ؟
قالوا له : ( قَالُوا يا شُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أنْ نَتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آباؤُنَا أَو أنْ نَفعَل في أمْوالِنا ما نشاء إنك لأنت الحليم الرَّشيد)
وطبعا القوم كانوا بيعاتبوا نبي الله شعيب على سبيل الإستهزاء – قبحهم الله –
فرد عليهم نبي الله شعيب وقال لهم انه مش عايز غير الإصلاح مش بس بيدعوهم لتوحيد الله ،بل عايز ينصلح حالهم ويبعدوا عن المعاصي وان الله عز وجل رزقه البصيرة والنبوة عشان يدعوهم للخير مش للشر
( قَالَ يَٰقَوْمِ أَرَءَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَىٰ بَيِّنَةٍۢ مِّن رَّبِّى وَرَزَقَنِى مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَمَآ أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَىٰ مَآ أَنْهَىٰكُمْ عَنْهُ ۚ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا ٱلْإِصْلَٰحَ مَا ٱسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِيقِىٓ إِلَّا بِٱللَّهِ ۚ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ )

وبدأ شُعيب يُذكرهم بالأقوام اللي سبقوهم وحق عليهم العذاب ومخاوفه من ان الله عز وجل يُنزل عليهم العذاب الشديد بما أجرموا وقالهم ان العذاب مش بعيد وارد يصيبهم نفس اللي صاب اللي سبقوهم وطلب منهم يستغفروا ويرجعوا لله قبل فوات الأوان وازاي اصلا يكونو شايفين وعارفين ازاي الاقوام دي عُذبت وميتعظوش!

(ويا قوم لا يجرمنَّكم شقاقي أن يصيبكم مثل ما أصاب قوم نوحٍ أو قوم هودٍ أو قوم صالح وما قوم لوطٍ منكم ببعيد . واستغفروا ربَّكم ثمَّ توبوا إليه إن ربِّي رحيم ودود) سورة هود آية 89 


فجأه بدأ القوم تعلوا أصواتهم بالضحك والإستهزاء والتقليل من شُعيب ،وعايروه بأنه رجل كبير في السن وضعيف وقالوا له احنا مش فاهمين انت بتقول ايه اساسا ولكن لولا انك لوحدك واحنا أغلبية وضعف موقفك بيننا كنا رجمناك وانت مش غالي علينا اصلا عشان نرحمك .. من الاخر يعني اقعد ساكت عشان انت راجل كبير ومش عايزين نزعلك

( قالوا يا شعيب ما نفقه كثيرًا مما تقول وإنَّا لنراك فينا ضعيفًا ولولا رهطك لرجمناك وما أنت علينا بعزيز ) سورة هود آية 91
فرد عليهم شعيب وهو مستغرب ، انتوا فارق معاكم اني بدعوكم لوحدي وانتم أغلبية أكثر مني ومش فارق معاكم الله عز وجل؟ بتخالفوا الله ومش بتعظموه وبتسيئوا لنبيه؟ كان شعيب عايز يخاطب عقولهم ولكن بدون فايده
(قال يا قوم أرهطي أعزُّ عليكم من الله واتَّخذتموه وراءكم ظهريًّا إن ربِّي بما تعملون محيط) سورة هود آية 92

قوم شعيب كانوا شايفين عبادتهم مختلفة عن شعيب ولازم شعيب يتقبل اختلافهم ، ويؤمن بحريتهم في اختيار العبادة اللي عايزين يتبعوها ويعمل زيهم وإلا يطردوه من ارضهم اصلاً

شعيب عليه السلام استمر في دعوة الناس ووعظهم وبالفعل عدد من القوم اقتنعوا بكلامه واتبعوه وكانوا من الفقراء والمساكين ، لذلك بقية القوم كانوا بيسخروا من نبي الله شعيب وكل اللي اتبعوه وهددوه وهددوهم بالقتـ,ل والتعذيب وبدأت الناس ترجع لما كانوا عليه ويسيبوا نبي الله شعيب مره تانيه
واستمر الحال لفتره من الزمن 


في الوقت ده بتحصل قصة مهمة .. كان رسول الله موسى عليه السلام ، بيهرب من مصر بسبب فرعون اللي أمر بقتـ,ل موسى بعد حادثته المشهوره مع المصري ( واللي هنحكيها بتفاصيلها في وقت لاحق باذن الله )
ووصل موسى عليه السلام إلى مدين ، وشاف بئر كل المزارعين ورعاة الأغنام بيسقوا حيواناتهم عنده ، ماعدى بنتين كانوا واقفين بأغنامهم في مكان بعيد وبيمنعوا اغنامهم من شرب الماء وكان واضح عليهم انهم محتارين ومحتاجين مساعده ، فإقترب منهم سيدنا موسى وسألهم عن سبب منعهم للأغنام عن الشرب ، فقالوا له انهم ميقدروش يسقوا اغنامهم لحد مابقية الرجال يخلصوا .. وان والدهم رجل كبير في السن وميقدرش يخرج بنفسه يسقي الأغنام .. فطلب منهم موسى يسيبوه يسقي اغنامهم بنفسه ويخلصهم بدري عشان يرجعوا بيتهم

وبالفعل تولى موسى عليه السلام المهمه .. ورجعوا البنتين لوالدهم واللي كان هو نبي الله شُعيب عليه السلام
فإستغرب والدهم انهم رجعوا بدري وسألهم عن السبب .. فحكوا له عن الي حصل وعن الرجل اللي ساعدهم .. وطلب منهم يدعوا موسى عليه السلام لبيته عشان يرد له الجميل ، وتوجهت واحده من بناته لموسى وطلبت منه يقابل والدها ، وبالفعل قابل موسى سيدنا شعيب عليه السلام فعرضت واحده من بنات نبي الله شعيب ان والدها يستأجر موسى عشان يشتغل معاهم ويساعدهم ولكن سيدنا موسى عرض على سيدنا شعيب انه يتزوج واحده من بناته في مقابل انه يشتغل عنده ويساعده لمدة 8 او 10 سنين كـ مهر فوافق شُعيب وفعلا تزوج موسى عليه السلام بواحدة من بنات نبي الله شُعيب واللي بيعتقد انها الابنة الصغرى واللي بتُدعى " صفورة "
وبعد انتهاء مدة الـ 10 سنوات ( يقال انهم ثمانية سنوات فقط ) ، اخذ زوجته ورجع بيها لمصر 


ويبقى الحال كما هو عليه مع نبي الله شعيب وقومه طوال تلك المدة واستمروا في تهديده يا اما ترجع لعبادة الأوثان وشجرة الأيكة يا اما هنطردك من ارضنا ونجعلك منبوذ!
فقال شُعيب عليه السلام ، ازاي نرجع لملتكم بعد ما هدانا الله للحق ؟احنا كده بنفتري على الله بالكذب ، ودعى الله وتوكل عليه وطلب من الله عز وجل يفتح بينه وبين قومه بالحق
(قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِي مِلَّتِكُم بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْهَا ۚ وَمَا يَكُونُ لَنَا أَن نَّعُودَ فِيهَا إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّنَا ۚ وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۚ عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا ۚ رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ (89) سورة الأعراف
واستمروا في سخريتهم وقالوا له انهم عايزين يشوفوا عذاب الله ، عايزين يتأكدوا انه صادق ومش كذاب .. فأنزل علينا كسفا من السماء ياشعيب ! 


يأس شعيب عليه السلام منهم فهددهم تهديد شديد ، بانه هيفضل مستمر على اللي بيعمله في دعوه الناس ، زي ماهما مستمرين على إضلال الناس وارتكاب المعاصي , فإرتقبوا ، اصبروا واتفرجوا وشوفوا اللي هيحصل وانا كمان مستني معاكم وهنشوف في الاخر مين الكذاب ومين اللي هيُنزل عليه العذاب المُخزي
(ويا قوم اعملوا على مكانتكم إنِّي عاملٌ سوف تعلمون من يأتيه عذاب يخزيه ومن هو كاذب وارتقبوا إني معكم رقيب ) سورة هود الآية 93
وتركهم شعيب وقال لهم: "فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالاتِ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسَى عَلَى قَوْمٍ كَافِرِينَ (93) الأعراف "
انا نصحتكم وبلغتكم رسايل ربي وأديت مهمتي اللي بعثني بها وحذرتكم من غضبه ونهيتكم عن معصيته والكفر بيه فكيف أحزن على قوم جحدوا وحدانية الله وكذبوا رسوله وأتوجع لهلاكهم؟
فإستجاب الله لنبيه شُعيب وأوحى له أن العذاب سيأتيهم
ويُقال هنا ان الله أوحى لشُعيب يأخذ أهله ومن تبعه ويخرجوا من المدينة نهائياً
وهُناك رأي آخر يقول أن الله عز وجل أوحى لشُعيب انه يلبث في بيته هو ومن تبعه وميخرجوش من بيوتهم ابداً مهما سمعوا ومهما حصل 


إسبوع من الحر الشديد
إنقطع المطر , جفت الآبار والعيون والأنهار ، ماتت الحيوانات والأشجار حتى شجرة الأيكة اللي عبدوها من شدة الحر ، تحولت بيوتهم لجحيم بيتقلبوا فيه بسبب أشعة الشمس الحارقة .. ظنوا ان آلهتهم غضبت عليهم فقدموا القرابين .. ولكن بدون فايده
سقطوا مُتعبين ومهمومين بما حل عليهم 


وفجأه في آخر يوم من الإسبوع ، غطت السماء سحابة ضخمة مُظلمه ، وافتكروا أن آلهتهم أخيراً هتُنقذهم من الجفاف والحر الشديد
فخرجوا بسرعه تحت الغيمة اللي ظنوا انها هتُمطرهم فرجاً .. واثناء اجتماع الظالمين كلهم تحت الغيمة
رُجفت الأرض من أسفلهم برجفة قوية ، ولحقتها صيحة العذاب الجبارة اللي صعقت كل مخلوق حي بعدها وسكتت بعدها كل الأصوات
وتحجروا في أماكنهم جاثمين على الارض مصروعين بالصيحة
وأمطرتهم الغيمة فوراً بحجارة من نار

وفي رواية أخرى يُقال ان القوم كانوا في منازلهم فجائتهم الرجفة والصيحة بعد ما خرج شُعيب ومن معه من المدينة
وفضلت مساكنهم ليومنا آية وعبرة لكل من اعتبر

(ولمَّا جاء أمرنا نجَّينا شعيبًا والَّذين آمنوا معه برحمةٍ منَّا وأخذت الَّذين ظلموا الصَّيحة فأصبحوا في ديارهم جاثمين . كأن لم يغنوا فيها ألا بعدًا لمدين كما بعدت ثمود ) 


واجب عليا أقولكم ان بعض المفسرين قالوا ان مدين وأصحاب الأيكة هما قومين مختلفين ، ولكن أغلب الآراء حسب تفسير القرآن بتُرجح انهم كانوا نفس القوم , ويُذكر عن نبي الله شعيب انه هاجر مع نبي الله إبراهيم ودخل معه دمشق قبل أن يستقر في مدين ويدعوا قومه لعباده الله

ويبقى السؤال
ازاي بدأت فتنة الشيطان للقوم ، وهل انتهت الفتنة ؟

خليني اوضحلك في الاساس ايه هي الأيكة اللي ربنا عز وجل أشار لقوم شعيب بيها عشان تكون مستعد للمفاجئات الجايه 


من المعلومات الخاطئة الشائعة عن القصة دي هو ان البعض بيخلط بين شجر دم الأخوين ( الموضحة لكم في الصورة ) وبين شجرة الأيكة ويظنوا ان هي دي الشجرة اللي كان بيعبدها قوم شعيب ، بعض المفسرين قالوا ان الأيكة هي غابة ، وبعض الباحثين واللي برجح رأيهم قالوا انها شجرة واسمها بالانجليزي “ Oak” وبالألمانية " Eiche "وتلفظ أيخة أو أيكة وهي شجرة البلوط او المشهورة بالسنديان
وبعد البحث في العهد القديم بما أن ورد ذكرها في العهد القديم ، اتضح ان شجرة الأرز وشجرة الأيكة هما من أهم الأشجار اللي ذكروا في الكتاب المقدس زي ما ذُكروا في القرآن الكريم

" يظهر في الصورة شجرة دم الأخوين " 


ويذكر العهد ان الشجرتين مرتبطين مع بعضهم حسب اللي ورد في سفر أشعياء 2:13 " وعلى كل أرز لبنان العالي المرتفع وعلى كل بلوط باشان "
و شجر الأرز هو نوع من الفصيلة الصنوبرية " اشجار الصنوبر" المشهوره في مرتفعات لبنان

والبلوط هو شجر الأيك المنتشر في مرتفعات الجولان اللي كانت بتسمى زمان منطقة باشان وبتقع على الحدود الأردنية القريبة لمنطقة مدين اللي عاش فيها قوم شعيب وبيذكر العهد ان افضل انواع الخشب في الزمان ده كان من شجر السدر والأيك اللي بيجي من المناطق دي بالتحديد

رأي الطبري
الطبري هو الوحيد اللي ذكر في تفسيره ان الأيكة هي عبارة عن شجرة كبيرة ملتفة وخد معلومته من شاعر جاهلي يُدعى " النابغة الذبياني " ويقول " كَبُكَا الْحَمَام عَلَى فُرُوعِ الْأَيْك فِي الْغُصْن الْجَوَانِح " 


المفاجأة ان شجرة البلوط " الأيكة " تشبه تماماً شجرة الصنوبر اللي سبق واتكلمنا عنها من ناحية اهميتها عند القبائل الجرمانية
وجميع انحاء الثقافات الرئيسية في أوروبا كانت بتقدس شجرة البلوط زي شجرة الصنوبر بالظبط ، الاغريق والرومان والكلت والسلاف والتوتونيين ، الشجرة دي كانت الأولى في قائمة الاشجار المقدسة عندهم لإعتقادهم أنها مرتبطة بالآلهة ، كانت رمز لآلهة حضارات مختلفة
زيوس الاغريقي ، جوبيتر الروماني، داغدا الايرلندي ، بيرون السلافي ، ثور الاسكندنافي ، وكلهم كانوا آلهة حسب معتقدات اصحابها للأمطار والرعد والبرق ، والسبب في ده يرجع لأن اشجار البلوط من أكثر الاشجار عرضة للصواعق بسبب المياة اللي بتتجمع على أوراقها الضخمة ، ولما كانت الشجرة الضخمة الهائلة دي بتتعرض للصواعق قدامهم كان بيجي دور الشيطان اللي يبدأ يعظم الشجرة في عنيهم ويخليهم يتبعوا خطواته ويكفروا . 


بمرور الوقت أصبحت الشجرة رمز للقوة والحياة واصبح الملوك في اوروبا بيقدموا نفسهم لشعوبهم على أنهم تجسيد للآلهة فعملوا التاج الملكي مصنوع من أوراق البلوط كرمز للإله اللي بيمثلوه على الأرض ، فتلاقي القادة الرومان الناجحين بيرتدوا أوراق البلوط في شكل تاج خلال مسيرات النصر ، و تم اتخاذها كرموز زخرفية للبراعة العسكرية ونقشوها على العملات والقماش وكل شيء كنوع من التقديس للآلهة . 


هل انتهت فتنة الشيطان بشجرة البلوط لما جاءت الأديان السماوية؟
الإجابة لا، زي ما الشيطان لقى وسيله لإنتشار شجرة الصنوبر وتقديسها ليومنا، شجرة البلوط " الأيكة " فضلت مقدسة بردو بل قداستها أكبر وأعظم من شجرة الصنوبر ..

تقديس شجرة البلوط متوقفش ابداً مع ظهور اليهودية او المسيحية مثلاً ، بعض الكنائس والقديسين زي القديس كولومبا كانوا بيحبوا الأشجار دي جداً وبيحترموها وكانوا بيترددوا في قطعها ، وأغرم الناس بقوة الشجرة وصلابتها وأخشابها المميزة ، واستمرت الشجرة في كونها رمز للحياة والنظام الملكي واستمرت عادة رسمياً لحد عام 1859م كان الأطفال بيرتدوا فيها اوراق البلوط تقديساً. 


ده غير ان في مقدسات يـ،هوديـ،ـة كانت ومازالت بتُقام تحت شجر الأيك واستلهموا منها تعاليم زي تعاليم الكابـ ـالا اليـ،هوديـ ـه وبيعتقد اليـ،هود ان سيدنا ابراهيم ظهرت له الملائكة وهو في منطقة مليئة بالأيك ولو تعمقت حبه في الموضوع زي مانا عملت هتلاقي ملف منشور في المكتبة اليـ،هوديـ،ـة الإفتراضية الإلكترونية
بيتكلموا فيه عن أهمية شجرة الأيكة بالنسبة لهم وأنها من أهم الأشجار في فـ،لسطـ،ـين المحتلة
وبيذكروا بالتحديد شجرة بلوط قديمة معروفه باسم " بلوطة ابراهيم " عمرها بيوصل لـ 5 الاف سنة موجودة في مدينة الخليل في محيط مبنى كنيسة المسكوبية الروسية واللي بيعيش فيها 3 رهبان على جبل يُدعى الجلدة في وقتنا الحالي ويُقال ان هي دي شجرة البلوط اللي بتُنسب لنبي الله ابراهيم حسب اعتقادهم .. وبيتوجه لها آلاف الإسرائـ،يليين بهدف التبرك بيها ، مايزيد عن 15 شجرة بلوط في أراضي فلسـ،ط،ـين المحتـ،ـلة بيتم تقديسها من قبل اليـ،هـ,ـود يومياً 


ولو عايز تشوف مشهد أكثر عبثية .. هحكيلك عن شجرة تانيه عمرها يزيد عن 400 سنة في مستوطنة اسـ،رائـ،يلية مقامة على أراضي قرية كركور الفلـ،سطيـ،ية بيتبركوا بيها ويقدسوها ويتخذوها والعياذ بالله شفيعه لهم عشان يستجيب الله لدعواتهم وبيقدموا عندها قرابين ونذور وبيؤمنوا ان للشجرة قدرات خارقة وعجيبة زي علاج الأمراض المستعصية وأصبحت الشجرة مقصد لعشرات الزائرين يومياً وبيتفاخروا كمان بحاجه زي دي!

مشهد عبثي ويشبه لحد كبير الطقوس الوثنية اللي سبق وحكيناها سوا ، وهوس هيفكرك بـ هوس بعض المسلمين بالمقامات والمزارات المنتشرة في كل بلد عربية! مشهد يعرفك ويؤكدلك ان نجاح الشيطان مرهون بجهل الناس.
برغم ان الاديان السماوية جت عشان تحط حد لخطوات الشيطان وتنهي جميع مظاهر الوثنية والكفر بالله والجهل وتوضح الحق والباطل
الا ان الشيطان كان بيلاقي دايما وسيله يضل بيها الناس ، والناس بتختار برغبتها وارادتها الحره الضلال ده 


وزي ما الشيطان بيسعى للتخريب ، أعوانه من البشر كمان بيعينوه على تنفيذ مخططاته .. ولعلك لأول مره هتعرف ان البارون روتـ،شيلد الممول والداعم الأول للـصـ،هيونية والمُتحكم في البنوك والاقتصاد العالمي والمُلطخة أيديه بالد،ماء والفساد والشر ، هو وأعوانه أول من زرعوا الأشجار الحرجية زي " الصنوبر ، الأرز ، البلوط ، الغار ، البطم " في فلسـ،طين لتنفيذ فكر صهـ،يوني
هدفه تقريب فكرة الخلاص " نهاية العالم " وحولوا الأشجار من مجرد أشجار مثمرة لسد احتياجات الإنسان لزراعة غابات برمزيات دينية مُعينة ، وهو فكر متعلق بمؤسس الصـ،هيونية هرتزل

لما كان الصهـ،اينة في شتات ، دعا هرتزل لجمع الأموال من اليـ،هود عشان يعملوا عملية تشجير واسعة تُسمى " الإستيطان الأخضر " وحالياً بتستمر اسـ،رائـ،يل في عمليات التشجير لأهداف سياسية ، والموضوع دفعهم يستصلحوا أراضي صعب زراعتها تمهيداً لإحتـ،لالها..والحقيقة ان الصهـ،اينة بيتبعوا خطوات اللي سبقوهم ..وهم فرسان الهـ،يكل اللي سعوا في استعمار فلسـ،طين وفي تنفيذ نفس العملية بهدف تقريب الخلاص بردو!

خطوات ثابته للشيطان وأعوانه .. شيء مخيف كم الترابط اللي في الموضوع .. صح؟ 


سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام بيقول في حديث شريف تشبيه بليغ وحكيم جداً بيلخص عليك كل الحدوته دي

«مثل المؤمن كمثل الخامة من الزرع، من حيث أتتها الريح كفأتها، فإذا اعتدلت تكفأ بالبلاء، والفاجر كالأرزة، صماء معتدلة، حتى يقصمها الله إذا شاء»
ولفظ مسلم عن كعب بن مالك قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: «مثل المؤمن كمثل الخامة من الزرع، تفيئها الريح، تصرعها مرة وتعدلها أخرى، حتى تهيج، ومثل الكافر كمثل الأرزة المجذية على أصلها، لا يفيئها شيء، حتى يكون انجعافها مرة واحدة»

المؤمن يشبه الغصنة الطرية من الزرع ، يميل مع الريح طواعية فلا يُكسر .. أما الكافر يشبه الأرزة " شجرة الصنوبر "
لا تميل مع الريح لأنها قاسية وتعاند فتنكسر وتتساقط أغصانها وتتناثر أوراقها ،وتُقلع من جذورها انقلاعاً ولا ترجع ابدا .
والعبرة لأولي الألباب.
________
لو عجبك المقال اتمنى تدعم المجهود بالشير وشاركني في نشر المعلومة والثواب ، ومتبخلش عليا برأيك في الكومنتات.
تذكير: جميع المصادر بالتعليقات، هذا المقال مجرد بحث وإجتهاد شخصي قد يصيب او يخطأ والله اعلى واعلم. 

تعليقات

المشاركات الشائعة