بوتين يهدد العالم بسيناريو الخريف النووي .. والعرب ضمن نطاق الخطر.

 


من فترة طويلة ومع مرور الزمن العالم نسي ملامح كارثة هيروشيما وناغازاكي في اليابان وأصبحت قصة من الماضي تُحكى من حين لآخر كذكرى منسية وصعب تكرارها.
ومع بداية إندلاع الحـ،رب بين أوكرانيا وروسيا اتجدد في أذهاننا الموضوع ولكن بدون وعي كافي بمدى الخراب اللي ممكن تسببه قنبلـ، ـة نووية واحدة للكوكب في عصرنا الحالي

من بداية الأزمة واحنا بنقرأ عن مخاوف من إندلاع حـ، رب عالمية ثالثة او مخاوف من إن دولة زي روسيا تتخذ قرار متهور بإطلاق أسلحتـ، ها النووية لكسب الحـ، رب والكثير من العناوين والسيناريوهات المُظلمة اللي بنتوقف عندها ونقول مستحيل .. او وارد ميحصلش .. والبعض بيقول اننا كعرب ملناش دعوه وخليهم يخلصوا على بعض .. ولكن ماذا بعد؟
ايه هيحصل لو إتخذ أي طرف قرار بشن هجمـ، ـات نووية؟
وهل صحيح ان البلاد العربية بعيد عن الخطر؟
دي أسئلة مهمة خصوصاً بعد تصعيدات خطيرة ومجموعة من التصريحات والتحركات العسكرية المُقلقة
اللي بتؤكد ان إحتمالية تحول الخلاف الروسي الأوكراني إلى كارثة من أكبر الكوارث في تاريخ البشرية شيء وارد جداً ، العالم فعلاً على فوهة بركان .. ومحدش عارف إمتى البركان ده هينفـ، ـجر!


لو فتحت جوجل أو الجرائد الإخبارية وبحثت عن التحركات العسكـ. رية لروسيا .. هتلاقي عشرات الأخبار اللي بتتكلم عن قوافل الأسـ. لحة النووية الروسية اللي بتتوجه للجبهات الأوكرانية والفرق النووية السرية اللي بتدير عشرات من مرافق التخزين المركزية للأسـ. لحة النووية والمسؤولين عن الذخائـ. ـر النووية وتخزينها وصيانتها ونقلها للوحدات .. 


وواحده من الأخبار اللي سببت القلق للغرب في العشرة أيام الأخيرة هي غواصة بيلغورود الروسية النووية
وهي أخطر سلا.ح لروسيا وتُعرف بأنها سلا.ح بوتين السري ويُلقبها البعض بـ"غواصة نهاية العالم أو غواصة يوم القيامة " ومهمتها توجيه ضربة النهاية في حال وقوع حر.ب نووية، إختفت من قاعدتها في القطب الشمالي وظهرت أخبار بعدها بتفيد ان الغواصة بتتحرك للبحر الأسود وهي بتحمل جميع أسلحـ.تها
ومن بينهم السلا.ح الأخطر " سلاح نهاية العالم " .. واللي هدفه الأول ضـ.رب كل أوروبا بموجات تسونامي مشعة قـ.ـاتلة .. بجانب الغواصات الصغيرة اللي بتحملها معاها والمُصممة لتنفيذ هجمـ.ـات نووية للبنية التحتية تحت البحر. 


وننتقل لتحذيرات حلف شمال الأطلسي " الناتو " اللي بتقول بوضوح ان بوتين جهز صـ.ـاروخ نووي وبينوي يُطلقه على حدود أوكرانيا لأنه عازم على كسب حربـ.ـه مع اوكرانيا بأي ثمن!

بعد الخسائر المُحرجه لروسيا في ساحة المعر.كة من أوكرانيا بوتين بدأ يخرج أخطر أوراقه عشان يضغط بيها على اوكرانيا والغرب لذلك مش هيكون شيء غريب لما نعرف ان رئيس الشيشان " رمضان قديروف " حليف روسيا بيُشجع بوتين على إستخدام الأسـ.ـلحة النووية محدودة القدرة في أوكرانيا لكسب حـ.ـربه ضدهم!

وتبدأ القنوات التلفزيونية الروسية تُجهز وتمُهد للضـ.ـربة الـ.ـنوويـ.ـة في أوكرانيا ببث صور ومقاطع وتحذيرات وتوجيهات للسكان للإستعداد لحالة حدوث صراعـ.ـات نووية
لذلك الصحف الأمريكية أصبح شغلهم الشاغل دلوقت نشر السيناريوهات لتطور الكارثة بناءاً على تسريبات استخباراتية وبدأوا ينشروا توقعاتهم ويحددوا الأماكن الي متأكدين ان بوتين هيضـ.ـربها في أوكرانيا بالنووي زي " البحر الأسود ، القاعدة الأوكرانية العسكرية ، والاحتمالات الأخيرة لمدينة أوكرانية مكتظة بالسكان ! " 


البيت الأبيض قلق بشأن تهديدات بوتين وجو بايدن ينفق 290 مليون دولار لشراء مضاد للإشعاع ..غضب أوروبي أمريكي وإستعدادات لنشر الأسلحـ.ـة النووية الأمريكية في بولندا هتثير غضب بوتين اللي أكد ان روسيا هترد على أي توسع في القدرات العسـ.كرية لبولندا أو أي إمدادات أمريكية لأوكرانيا وسفير روسيا في أمريكا " اناتولي انتونوف " يقول :
إن ذلك يشكل “تهديدا فوريا” لموسكو، محذرا من أن القرار الأمريكي “بمواصلة ضخ نظام كييف بالأسـ.ـلحة الثقيلة لا يؤمن سوى وضع واشنطن كمشارك في الـ.ـصراع 


ومجـ.ـنون كوريا الشمـ.ـالية بيطلق تجارب صارو.خية تحاكي القـ.صف النووي لكوريا الجنوبية، وبيستعد لتجربة جديدة بينما الجنوبية في وضع التأهب والإستعداد 24 ساعة .. والمُحللين بيخشوا أن الحـ، رب النووية الشاملة حول العالم .. على وشك الإندلاع .. والكوكب من شرقه لغربه تحت رحمة ضغطة زر من قادة العالم.
وفي منتصف هذا الصراع القاتم .. ايه مصير البلاد العربية ؟
هل صحيح ان الخطر هيكون بعيد عننا ومحدود جداً لو وقعت حـ، رب شاملة بين روسيا والغرب؟ 


لما بنقول أسلـ.ـحة نووية فا لازم نحط في حساباتنا ان العلم والتكنولوجيا النووية اتطوروا من زمن بعيد والأسـ.ـلحة أصبحت أكثر خطورة في تدمـ.ـيرها مئات المرات .. عشان كده صعب نقارنها بكارثة هيروشيما وناغازاكي اللي تعتبر اول تجربة فعلية لأول قنبلتـ.ـين نووي في التاريخ.. برغم حجم الدمـ.ـار اللي اتسببوا فيه وهلاك قرابة الـ200 ألف شخص إلا انهم لا يقارنوا أبدا بالأسلـ.ـحة النووية الحديثة

خلينا نتخيل سيناريو صغير عشان نفهم أكتر
كوريا الشمالية سنة 2017 عملت بشكل تجريبي إختبار لقوة قنبـ.ـلة نووية صغيرة الحجم ونتج عن التجربة دي استنتاج بأن قوة القنـ.ـبلة التدميرية بلغ 140 ألف طن.. وهي قوة مُرعبه! بس تعال نفترض ان بوتين دلوقت قرر يضـ.ـرب أوكرانيا بنفس القنـ.ـبلة النووية صغيرة الحجم في منطقة مأهولة بالسكان ايه اللي هيحصل بالظبط؟ 


في 5 مراحل هتحصل على أثر الإنفجـ.ـار

النطاق الأول : مقـ.ـتل 90% أو 100% من السكان فوراً بسبب الأثار الحادة للضربـ.ـة ، وإنتشار سحابة الفطر في مساحة قطرها 1.2 ميل مربع.. وفي المناطق الأبعد عن مركز الضربـ.ـة هيحصل تسمم إشعاعي نووي للأشخاص اللي نجوا بحياتهم من الضـ.ـربة .. ولكنهم هيختبروا أسوء وأبشع اللحظات قبل مايلفظوا أنفاسهم الأخيرة ..

أعراض شديدة من القيء والنزيف المستمر ، والإسهال الد.موي .. بجانب إحتر.اق الجلد وسقوطه عن الجسم بينما الشخص لسه عايش. 


النطاق الثاني: على مساحة قطرها بيمتد 17 ميل مربع هتحصل إنهيارات للمباني ممكن توصل لتسوية المباني بالأرض ، ومقـ.ـتل حوالي 50% من سكان النطاق ده ، وتزداد الوفيات بجنون من الساعات الأولى للضـ.ـربة لحد أسابيع بعدها. 


النطاق الثالث: كل اللي في نطاق قطره 33 ميل مربع هيتصابوا بـ.ـحروق من الدرجة الثالثة وتشوهات شديدة من صعوبتها مش هيكونوا قادرين على استخدام اطرافهم " اقدامهم ، أيديهم " وده ممكن يضطرهم لبترها.

النطاق الرابع: على مساحة 134 ميل مربع هيكون التأثير المباشر هو تحطم شديد للنوافذ وإنهيار بعض المنازل ، وده هيعرض السكان للمـ.ـوت أو الإصابات . 


النطاق الخامس: وهو أسوء نطاق ، المـ.ـوت البطيء .. الرياح هتنقل المواد الإشعاعية الملوثة لمناطق بعيدة وغير متوقعة وهتسبب للناس أمراض خطيرة ، من بينهم " السرطانات , التشوهات .. وغيرها " 


ولكن هل النطاقات دي بتشمل أي منطقة عربية ؟
للأسف .. ايوه

لو بصينا بصه سريعة للخريطة هيتضح لنا ان اقرب مسافة بتفصل بين قارة أوروبا وأفريقيا هو مضيق جبل طارق اللي مش بيزيد عن 9 أميال يعني مايعادل 14 كيلومتر بس .. بالتالي " المغرب " أقرب دولة لأوروبا بمسافة توصل لـ 20 ميل حوالي 32 كيلومتر
والمسافة بين أوكرانيا وأقرب منطقة عربية زي سوريا هي 1600 كيلومتر ، والسعودية 2985 كيلو متر مربع

وده معناه زي ما افترضنا ان أي ضربـ.ـة لقنبـ.لة نووية صغيرة الحجم لأوكرانيا هيخلينا في النطاق الخامس المتأثر بالإشعاعات النووية على المدى البعيد

وأي ضربـ.ـات في اوروبا تأثيرها يطول إيطاليا أو اسبانيا يعني ان الدول العربية هتكون في النطاق الثاني او الثالث للضربـ.ـة ! 


كل ده واحنا بنتكلم عن سيناريوهات للقنـ.ـابل الصغيرة بس !
الخبراء بيقولوا ان وقوع حـ، رب نووية مُصغرة
" بإستخدام عدد من الأسـ.لحة النووية لا تتجاوز خمسين رأس "
هينتج عنه إنبعاث مايقارب من 5 إلى 50 مليون طن من الأدخنة السوداء اللي هتدخل العالم حالة تُدعى
" الخريف النووي " وبسببها هتحصل مجاعة تضرب جميع أنحاء الأرض وتوصل للمنطقة العربية في خلال سنة واحدة بس ! 


فاتخيل لو فكرنا في حجم الدمـ.ـار للقنابـ.ـل النووية الثقيلة!
استخدام القنـ.ـابل الثقيلة يعني ان المـ.ـوت مسأله وقت لجميع النطاقات .. وسيناريوهات مخيفة بتهدد الكوكب والعالم أجمع ، حسب رأي الخبراء فإن استخدام أسلحـ.ـة أكبر وأكتر من 50 رأس وإرتفاع نسبة الإنبعاثات لـ 150 مليون طن من الأدخنة
تخيل معايا
دخان وغبار أسود وجزيئات يحملها الهواء ليطوف العالم .. قبل مايتركز في الغلاف الجوي حوالين الأرض ويحجب الشمس عن مساحات كبيرة جدا جدا من العالم ويتسبب في أضرار لطبقة الأوزون!
ويتحول عالمنا لعالم مُظلم ، بارد ، قاتم ، باهت ، في حالة تُدعى " الشتاء النووي " ويتوقف الإنتاج الزراعي للكوكب وصيد الأسماك ومـ.ـوت جميع الحيوانات والكائنات الحية.. وتضرب الأرض مجاعة نووية .. تتسبب في مصرع للكوكب بأكمله! 


بالتأكيد كلنا بنتمنى ان كل ده يتوقف عند كونه سيناريوهات مُظلمة فقط .. وبنناقشها لأن تجاهلها مش هيمنع وقوعها في ظل التهديدات والتصاعدات اللي بتحصل .. ولكن من المُستفز جداً إننا نسمع تصريحات عربية تُفيد ان وقوع حر.وب نووية لن تشملنا بأي شكل ولا بأي تأثير .. ومن المُحزن قراءة تعليقات العرب الغاضبة والدعوات اليائسة لله أن يذيق الغرب من نفس كأس الظُلم دون علم منهم أن المـ.وت سيجد طريقه إلينا ! 


وفي الختام، أترككم مع توقعات دكتور مصطفى محمود قبل 30 سنة في إحدى حلقاته عن الحـ.رب النووية
واللي للأسف بتوصف وضع أصبح قريب لعالمنا من التحقق أكثر من أي وقت مضى واصبح الخبراء في وقتنا الحالي بيحذروا من إندلاع حـ،رب بنفس التفاصيل بدقة شديدة جداً.. الفيديو في اول تعليق .
شاركوني أرائكم وتوقعاتكم في التعليقات
اللَّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُكَ فِي نُحُورِهِمْ، وَنَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ
انتهى. 

تعليقات

المشاركات الشائعة