مسمار في نعش اسرائيل | كيف بدأت الأزمة وإلى اين تتجه؟


نرجع بالوقت إلى عام 2022

بعد ما نتنياهو تمت اقالته من منصبه كرئيس وزراء بسبب تهم الفساد اللي الاحزاب اليسارية فضلت تنخرب وراه عشان يقيلوه بسببها ويضمنوا لنفسهم مقاعدهم في رئاسة الوزراء ، ولكن حصلت اختلافات ومعارضة لإقالته كبيره جدا عكس ماكان اليسار متخيل او متوقع  .. وكان في اصرار شديد جدا من الاحزاب اليمينية المتطرفه على رجوع نتنياهو لرئاسة الوزراء تاني
وفي نفس الوقت اليسار كان شايف ان نتنياهو غير جدير بالثقة ومينفعش يرجع بسبب قضايا الفساد اللي تمت اقالته بسببها

في النهاية اتعملت انتخابات برلمانية في شهر نوفمبر 2022
ودي كانت المرة الخامسة في اقل من اربع سنين يتعمل انتخابات عشان يشوفوا مين هيكون مسؤول عن رئاسة الوزراء .. نتنياهو؟ ولا حد من الاحزاب اليسارية؟ ودي كانت انتخابات مهمه جدا لان بناءا عليها هيتقرر ايه التوجه الي هتمشي عليه اسرائيل ..
ونتيجة الانتخابات طبعا ان نتنياهو حصل على اغلبية الاصوات ( 63 صوت من اصل 120 نائب) وطبعا طبعا كلهم من احزاب دينية ويمينية متطرفة !


رجع نتنياهو مرة تانيه لرئاسة الوزراء بفضلهم ..  وأدى اليمين الدستوري كرئيس وزراء في اسرائيل يوم الخميس 29 نوفمبر 2022
ومن بعدها بدأ يشكل حكومته من حزب الليكود والاحزاب اليمينية الدينية المتشددة والمتطرفة اللي دعموه ورجعوه لرئاسة الوزراء مره تانيه وبدأ المشهد يزداد توتر لما تم الاعلان عن انضمام وزراء لحكومة نتنياهو هم الاكثر تطرفا وخطورة على اسرائيل نفسها قبل مايكونوا خطر على العالم العربي
ومن بينهم " إيتمار بن غفير " كوزير للأمن القومي
انت يمكن تكون مش عارف مين هو اصلا ايتمار بن غفير فاقبل ماكملك القصة خليني اديلك لمحة كده بسيطة عنه
الراجل ده من اكثر الاشخاص تطرف وعنصرية وكره للمسلمين والعرب انت ممكن تشوفه على الاطلاق … بني ادم متعصب جدا جدا بيعترف بمنتهى التفاخر في الصحف والاعلام " بالتفوق اليهودي " يعني احنا شعب الله المختار وكلكوا خدم عندنا !


وبيؤيد استخدام اكثر الاساليب وحشية وعنف ضد الفلسطينين .. الراجل ده من كتر ماهو متعصب ومليء بالكراهية والحقد كان منبوذ وسط الاسرائيليين نفسهم !
يعني وهو في سن 18 سنة كان بينسق احزاب يهدية متطرفة ، والجيش الاسرائيلي اعفاه من الخدمة العسكرية لأنه كان بيروج لافكار تخريبية ومليان عنف وحقد غير طبيعي!
ومش بس بيكره العرب والفلسطينين والمسلمين .. ده بيكن الضغينة الشديدة جدا للمصريين كمان لأن الاب الروحي لافكاره المتعصبة " الحاخام الامريكي مائير كاهانا " الي طور ايدولوجيا العنصرية تجاه العرب تم قتله على ايد اميركي من اصل مصري سنة 1990 في نيويورك!
مؤمن تماما بحلم السيادة اليهودية على الارض واعادة بناء الهيكل ونفسه يحقق حلم اسرائيل الكبرى من الفرات الى النيل.
يمكن تكون سمعت اسم ايتمار بيتردد الايام دي من بداية الحرب وبيسلح المستوطنين على العلن وبيعمل ميليشيات عشان يرتكبوا الجرائم ضد الفلسطينين في الضفة ..لكن مكنتش تعرف مين هو ؟
صراحه ايتمار بن غفير محتاج مقال لوحده عشان احكيلكم قد ايه هو انسان متطرف وسيرته مليانة جرائم ووحشية!


نرجع للموضوع الاساسي وخليني اوضحلك هنا نقطة مهمه وبشكل مختصر جدا
الاحزاب اليسارية الاسرائيلية عشان تكون فاهم سبب معارضتهم لنتنياهو .. هي احزاب افكارها ليبرالية يعني بتدعو للحريات والديمقراطية وبلابلا وده عكس التوجه اليميني المتدين المتطرف والمتشدد .. فا لذلك كانت شايفه الاحزاب دي الي بيحصل كارثة لاسرائيل .. لأن الاحزاب اليمينية المتطرفة شديدة العنصرية جدا جدا للعرب والمسلمين والغرب ويعني حالتهم كرب ومش بيدعو للسلام  زي ما اليسار بيحاولوا يروجوا للتطبيع والتعايش بسلام مع الفلسطينين والمنطقة وبتاع .. وده في رأيهم هيدمر العلاقات الاسرائيلية بالعالم وشايفين ان اليمين عندهم اهداف دينية في منتهى الخطورة والاستفزاز ولو حاولوا ينفذوها ممكن اسرائيل تُمحى من الوجود !
لذلك تبقى حقيقة .. ان اليسار الاسرائيلي ذئب في هيئة حمل
الاختلافات بين اليسار واليمين زادت جدا وحصل انقسام وحالة قلق كبيرة في الشارع الاسرائيلي بسبب الخوف من قرار نتنياهو بتشكيل حكومة يمينية دينية متطرفة والمشكلة ان حتى الاحزاب اليسارية الصهيونية نفسها بدأت تتعرض لتهديدات وتحذيرات من اليمين المتطرف ، وبدأت تخرج مظاهرات ومسيرات اعتراضا على تشكيل حكومة متطرفة وخوفا من اقتراب زوال اسرائيل بسببهم وبسبب تطرفهم.
كل يوم بيزيد الخوف وبتصدر مقالات في الصحف الاسرائيلية نفسها متخوفه من مستقبل اسرائيل المقلق وصحيفة زي هآرتس الاسرائيلية اليسارية توصف الائتلاف اليميني بأنه " الاكثر تطرفا وعنصرية ولديه رهاب المثلية والاكثر ثيوقراطية ( حكم ديني ) في تاريخ اسرائيل " ..


وبنبدأ نسمع تصريحات زي تصريح ايهود باراك رئيس الوزراء الاسبق متخوف من زوال اسرائيل وتحقق لعنة العقد الثامن بسبب تعمق الانقسامات الداخلية وتفاقم الصراع بين الاسرائيليين والفلسطينين بشكل اكبر!
المهم ان اهداف الحكومة الجديدة مستفزه .. مستفزه لأبعد الحدود
من اهم الاهداف دي:
ضم مساحات تصل إلى 60% من مساحة الضفة الغربية لهم!
وطبعا هيكون في تكثيف للاستيطان في المناطق دي وهنا هنروح لقضية مهمة جدا وهي قضية صفقة القرن، الرئيس الامريكي السابق دونالد ترامب كان اعلن رسميا عن مخطط صفقة القرن للشرق الاوسط ، وكان من ضمن المخطط ان اسرائيل تضم اجزاء كبيرة من الضفة الغربية المحتلة وتسيب 15% بس للفلسطينين
وفي نهاية عهد ترامب حاول نتنياهو ينفذ المخطط بالفعل ولكن الادارة الامريكية طلبت منه ينتظر ويأجل تنفيذها عشان ميحرجش الشركاء العرب اللي وافقوا على التطبيع مع اسرائيل وقتها زي الامارات والبحرين والمغرب!



وفقا لمنظمة "السلام الآن" الاسرائيلية ، فالمنطقة اللي نتنياهو كان بيفكر فعلا يضمها اكبر من المنطقة اللي عرضها ترامب في خطته بالفعل .. وهي منطقة غور الأردن واغوار فلسطين.. !
نتنياهو وفق المخطط مسموحله بضم 964 كيلومتر لكن حسب الخريطة الي قدمها نتنياهو للحكومة الاسرائيلية فالمناطق اللي عايز يستولى عليها هتشكل حوالي 1236 كيلومتر مربع من الاراضي من وادي الاردن.
وطبعا دي كارثة للضفة الغربية .. لان الاغوار تعتبر سلة غذاء الضفة الغربية اللي بتعتمد على  الزراعة في منطقة الاغوار سواء بقى خضار او فواكه او غيرها يعني الناس هناك بتاكل من خير الاراضي دي..
وتطبيق المخطط يعني ان اسرائيل هتسيطر على مصادر المياه وخسارة من 560 لـ 600 مليون متر مكعب من المياه وطبعا فرص اقتصادية ضائعة بقيمة لا تقل عن 3.5 مليار دولار للفلسطينين، وخد عندك بقى انتهاكات وتخريب لمناطق السكن والاراضي الزراعية ..


بل بالفعل ، لما تم الاعلان عن مخطط الضم وقتها ازداد اصلا عدد الانتهاكات في الاغوار من المستوطنين وخربوا واقتحموا  وحاولوا طرد الفلسطينيين من ارضهم، النساء الفلسطينيات هناك والاطفال  وحتى الرجال بيتعرضوا للاعتداء والاعتقال والقتل
والاسر الفلسطينية خسرت مصادر رزقها وعملها بسبب خوفهم من الاعتداءات المتكررة ناهيك عن الخسائر النفسية !
ويمكن تكون بتسمع من بداية الحرب عن الاراضي الزراعية اللي بيستهدفها المستوطنين وينفذوا فيها انتهاكات واعتداء على المزارعين هناك ويحرقوا اشجار الزيتون .. هي دي بقى ياسيدي قصتها ودي الاجابة



وهنا بنرجع لاهداف حكومة نتنياهو اللي عشان ينفذوا ضم الاراضي بالقوة كان لازم يستكملوا التطبيع مع ماتبقى من النظام العربي، وبالتالي بدأوا ينفذوا تركيز وضغوط على السعودية للتطبيع اللي لو وافقت على التطبيع جميع الدول الاخرى هتبادر لإقامة علاقات مع اسرائيل وبكدا تتخلص اسرائيل من الضغوط الاميركية عليها وتأخير تنفيذ المخطط!
طبعا السعودية لحد قبل الحرب كانت بترفض التطبيع لان المكسب منه اقل من الخسائر لكن المشهد كان هيتغير لو اللوبي الصهيوني كان قدر يوفر للسعودية ضمانات أمنية استراتيجية السعودية عيزاها من الولايات المتحدة واستثمارات لمشاريع في رؤية 2030 وطبعا مكاسب تانيه !


ولو فاكر ان ده كان صعب يحصل فا خليني احكيلك ان ولي العهد السعودي كان في لقاء مع فوكس نيوز في شهر سبتمبر ( قبل الحرب ) وقال:

  • نقترب كل يوم اكثر فأكثر من تطبيع العلاقات مع اسرائيل
    وأضاف : هناك دعم من ادارة الرئيس بايدن للوصول الى تلك النقطة وبالنسبة لنا فالقضية الفلسطينية مهمة للغاية ونحتاج ان نحل تلك الجزئية ولدينا مفاوضات متوصالة حتى الآن وعلينا ان نرى الى اين ستمضي، نأمل ان تصل الى مكان تسهل فيه الحياة على الفلسطينيين وتدمج اسرائيل في الشرق الاوسط" مصدر: اضغط للقراءة

صحيح السعودية حطت شروط تعجيزية لاسرائيل بالاعتراف بالقضية الفلسطينية وحدود الدولة الفلسطينية .. لكن محدش عارف المفاوضات كانت هتوصل لإيه؟ ومن الواضح ان حكومة نتنياهو كات بتسعى لتلبية مصالح السعودية عشان تستميلها للتطبيع! وهنا طبعا اكيد وضحلك ليه كنا بنسمع المسؤوليين الاسرائيليين بعد عملية طوفان الاقصى بيقولوا ان حماس بتحاول تعطل التطبيع مع السعودية



الهدف الثالث وهو اخطر هدف من بينهم هو ( التهويد )


الناس دي من ضمن اهدافها المعلنه يعني مش سريه مثلا ، لا معلنه وفي مقدمة اهدافهم كمان  من اول يوم تم تشكيل فيه حكومة نتنياهو المتطرفة ، ان هيتم الكسر الفعلي للمحرمات .. هيتم التشريع الرسمي لليهود المتطرفين والمتدينين باقتحام وتقسيم الحرم القدسي الشريف زي ماحصل في الحرم الابراهيمي في مدينة الخليل !
هيتخلصوا من الاحياء العربية في القدس وهيكون في محاولات لطرد الفلسطينين من حي الشيخ جراح واحياء تانيه ، وهيتم تكثيف الضغوط على الفلسطينين في الداخل المحتل بقوانين هتحرمهم من حقوقهم وهيخفضوا رواتبهم عشان يطفشوهم ويخرجوا من البلد!

وهنا بيوضح لنا جزء من الصورة اخيرا!
حكومة نتنياهو المتطرفة عايزه تستفرد بالضفة مدينة مدينة بشكل منفرد وتأكل الضفة حته حته وتضعف المقاومة الفلسطينية فيها .. وعشان دا يحصل لازم نكسر نتخلص من مصدر المقاومة ..غزة وحماس! تفكيرهم شيطاني و مرعب .. صح؟

طب اسمع بقى ياسيدي الي جاي عشان اكثر خطورة..



هنرجع تاني بالزمن انا وانت لكن المره دي لشهر يناير 2023 

في الوقت ده المقاومة الفلسطينية متمثلة في حماس - اللي كانت فاهمه الاهداف كويس - كان بينهم وبين حكومة نتنياهو تصعيدات كبيره جدا وشتائم وتهديدات وحكومة نتنياهو بتتوعد المسلمين في كل بقاع الارض والمقاومة انهم ينفذوا عمليات كبيرة ويفتحوا المسجد الاقصى لليهود
وفي التوقيت دا فعلا سمحوا للجماعات الدينية المتطرفة زي  " امناء الهيكل " اللي عايزين يهدموا المسجد الاقصى يدخلوا وينفذوا طقوس توراتية همجية داخل ساحات المسجد الاقصى ويدنسوه وعايزين يقدموا قرابين .. وطبعا كان في عمليات قتل واعتقال للفلسطينين ومنع للصلاة داخل المسجد او في الساحات والاوضاع يعني في اسوء حاله لها في فلسطين كلها
وهوب ياسيدي الموضوع يسخن لما ايتمار بن غفير يقول انه هيزور المسجد الاقصى ويتجول فيه براحته ، وحماس حذرته انه يعمل حاجه زي دي .. ولكن نصحى في يوم نلاقي ايتمار بن غفير بنفسه هو ووفد صهيوني متطرف وبحماية من جيش الاحتلال بيقتحموا باحات المسجد الاقصى ودخل صلى وبراحته خالص .. في مشهد واضح انه بيتحدى حماس وبيستفز مشاعر المسلمين!
وقال على حسابه في تويتر " اكس " ان جبل الهيكل " زي مابيسميه اليهود " مفتوح للكل .. وبعدها يرد متحدث باسم نتنياهو ويقول انهم مش ناووين يعلقوا او يغيروا أي وضع بيحصل في المسجد الاقصى!
الزيارة دي كانت اخطر زيارة عملها ايتمار بن غفير .. العالم حرفيا اتقلب وجالهم تحذيرات أمريكية وأممية تقولهم اهدوا شوية عشان الي بتعملوه ممكن تبعاته تكون عنيفه على اسرائيل .. وان المساس بالاماكن المقدسة شيء في منتهى الخطورة!
وبتصدر حماس بيان تقولهم ان المسجد الاقصى خط احمر والي بتعملوه ده هتدفعوا تمنه غالي!
فيخرج ايتمار بن غفير ببيان يرد على حماس ويقولهم:" حكومتنا لن تخضع لتهديداتكم"!
القصة كبرت!والاحزاب اليسارية اعترضت على اللي بيحصل من حكومة نتنياهو وانتقدوهم .. وقالوا ان اللي بيحصل دا هيدخل اسرائيل في نفق مظلم جدا!
وها بتدخل مصر فوراً وطلبت وزارة الخارجية المصريةان جميع الاطراف يضبطوا النفس ويمتنعوا عن تنفيذ أي قرارات او اجراءات توتر الاوضاع ، وحذرت مصر من التبعات السلبية اللي هتحصل بسبب تصرف بن غفير ورفضت التصرفات المخالفة للوضع القانوني والتاريخي في القدس!
ومن وقتها بتدخل مصر بتكثيف جهود الوساطة بين اسرائيل والمقاومة عشان يوقفوا التصعيدات واعمال العنف في القدس والضفة الغربية .. وعشان مصر شايفه ان اعمال العنف دي رايحه لقطاع غزة كمان حاولت تمنعها قدر الامكان خصوصا قبل حلول شهر رمضان لان مصر عارفه كويس ان المقاومة مش هتسكت ابدا والاوضاع ممكن تشتعل في أي لحظة !


لكن الحكومة الاسرائيلية كانت عنيدة جدا وبتتجاهل دعوات مصر ومحاولة الوساطة اللي بتقدمها .. ولما بقولك بتتجاهل فا بيتجاهلوا بكل ماتحمله الكلمة من معنى .. وده مش كلامي ولا حتى كلام صحف مصرية مقربة للنظام ، ده كلام صحيفة " هآرتس " اليسارية .. الي اكدت  ان الرئيس المصري مكنش عارف وقتها يتواصل حتى مع نتنياهو ولا يتكلموا مع بعض عشان يلاقوا حل للتصعيدات المحتملة بسبب اهداف وقرارات شلة العصابة والمجرمين اللي بيحكموا مع نتنياهو

الصحيفة بتقول ان الرئيس السيسي اتصل بنتنياهو مره واحده قبل زيارة بن غفير للمسجد الاقصى وباركله على نجاحه في الانتخابات وحذره من أي تصعيدات وطلب منه ان بن غفير ميزورش المسجد الاقصى ونتنياهو قاله همنعه ومفيش داعي للقلق ، ولكن تاني يوم بن غفير راح والاتصالات اتقطعت تماما بعدها بين السيسي ونتنياهو وانقطعت التنسيقات بين مصر واسرائيل بشكل واضح من بعدها!

وادي المقالة بتاريخ 20 فبراير 2023
وتقدر تتأكد منها ازاي الكاتب " اليساري " قلقان من انقطاع التواصل بين مصر واسرائيل وخايف من تصرفات الحكومة اليمينية المتطرفة اضغط للقراءة

وفي مقال قبلها بـ 10 ايام بس ( 10 فبراير 2023 )  من مركز المعلومات والابحاث السويسري نشر معلومات خطيرة نقلا عن مسؤولين مصريين اشترطوا ميكشفوش هوياتهم للمركز قالوا ان القاهرة بتعتقد ان الاوضاع هتخرج عن نطاق السيطرة بسبب القيود الاسرائيلية والتصعيدات اللي اسرائيل ناويه تنفذها في القدس خلال شهر رمضان في شهر مارس
وقال المسؤولين ان مصر طلبت من الولايات المتحدة تناشد اسرائيل يحدوا من التصعيدات العنيفة اللي بيعملوها وحسب المركز في مسؤول فلسطيني قال لرويترز :
المصريين قلقون اكثر من أي وقت مضى من احتمال حدوث مواجهة مسلحة في 2023 وهم مدركون انه لربما سيكون من الصعب تقييد افعال بعض الوزراء في الحكومة المتطرفة في اسرائيل، مصر تفهم انه اذا انفجرت الاوضاع في الضفة الغربية فانها ستشعل فتيل انفجار في غزة ايضا"
حتى الامريكان قالولهم في انتفاضة هتحصل وتجاهلوهم!
ولما تم الطلب من مسؤولين اسرائيليين يعقبوا على الكلام دا .. تجاهلوا بردو!
ده محدش قادر عليهم بقى؟
ادي توثيق الكلام دا بالتواريخ  والرابط من المركز لو حابب تتأكد اضغط للقراءة
شوف .. في الوقت دا الجهاد الاسلامي وحماس في فلسطين كانوا ملتزمين بهدنة تمت بوساطة مصرية في 2021 وقت ازمة الشيخ جراح لو تفتكروا!
وعشان كدا مقدروش يردوا الصاع صاعين لاسرائيل وينفذوا هجمات واسعة وفضلوا ملتزمين بالهدنة احتراما لمصر ووساطتها في الوقت اللي اسرائيل فيه كانت بتمارس جميع انواع الانتهاكات والاستفزازات وأقسمت الجماعات دي على تدمير اسرائيل والانتقام بعد ماتنتهي الهدنة!
ورئيس المخابرات المصرية في 2021 عمل زيارة واجتمع بقادة حماس والسنوار  اللي اسرائيل هتجنن دلوقت وتقتله …  فييين ؟ في قلب غزة حضرتك .. ولما تتفرج عالفيديو اللي بيستقبل فيه السنوار عباس كامل رئيس المخابرات المصرية ، هتلاقيهم بيحطوا ايدهم في ايد بعض والمشهد هيلخصلك كلام كتير .. ويقال ان الاجتماع كان بسبب ملف تبادل الاسرى .. ومنعرفش اي حاجه تانيه !
ولكن اسرائيل الي ملهاش دين ولا عهد استغلوا ان حماس ملتزمة بالهدنة وخاضوا حرب في غزة واستمرت 56 ساعة في أغسطس 2022 !!


وعزيزي القارىء ركز كدا معايا عشان الموضوع هيحلو

كل الاحداث الي هتقراها دلوقت حصلت بعد زيارة بن غفير الاستفزازية للمسجد الاقصى في شهر فبراير اللي فات يعني قبل عملية طوفان الاقصى بكتير تماما
⬅️ في مؤتمر اتعمل اسمه مؤتمر القدس وهو كل سنة بيُعقد يعني مش حاجه جديده ، لكن المؤتمر دا تحديدا والمره دي كان مهم لأنه كان حاضره ممثلين الكتلة العربية في الكنيست الاسرائيلي . . والرئيس المصري قال كلام مهم وقوي جدا قدامهم .. اقرا كدا 👇

🔴 لقد اختص القانون الدولي، وقرارات الأمم المتحدة المحورية، وكما لم يختص مدينة من قبل، الوضع القانوني لمدينة القدس بدءًا من تأكيد مجلس الأمن: "أنه لا يجوز الاستيلاء على الأرض بالقوة، وأن جميع الإجراءات التشريعية والإدارية، التي اتخذت من قبل إسرائيل، باعتبارها قوة احتلال، والتي يمكن أن تغير من معالم أو وضع المدينة المقدسة ليس لها صلاحية قانونية، وتمثل انتهاكًا صارخًا، لاتفاقية جنيف الرابعة"

🔴 تؤكد مصر مجددًا، موقفها الثابت، إزاء رفض وإدانة أية إجراءات إسرائيلية، لتغيير الوضع التاريخي والقانوني القائم، لمدينة القدس ومقدساتها كما تؤكد على الوصاية الهاشمية على الأماكن المقدسة الإسلامية والمسيحية في القدس بما في ذلك المسجد الأقصى بكامل مساحته باعتباره مكان عبادة خالصا للمسلمين.
🔴 وتعيد مصر التحذير، من العواقب الوخيمة، التي قد تترتب على الإخلال بذلك أو على محاولة استباق، أو فرض أمر واقع، يؤثر سلبًا على أفق مفاوضات الوضع النهائي، بين الجانبين الفلسطيني والإسرائيلي.
🔴 إنه لمن المؤسف أن يأتي اجتماعنا اليوم على خلفية ظروف طارئة ومتأزمة تواجه القضية الفلسطينية وظروف تهدد الأمن الإقليمي، وتهدد مفهوم التعايش بين شعوب المنطقة المفهوم الذي سعينا لتكريسه عبر السنوات الماضية حيث تستمر الإجراءات أحادية الجانب المخالفة للشرعية الدولية من استيطان وهدم للمنازل، وتهجير ومصادرة الأراضي، وعمليات تهويد ممنهجة للقدس، واقتحـامات غيــر شــرعية للمســجد الأقصـى فضلًا عن الاقتحامات المستمرة للمدن الفلسطينية، على نحو يزيد الاحتقان على الأرض، ويهدد بانفلات الأوضاع الأمنية كما يزيد من الأسف أن كل ما تقدم إنما يعوق حل الدولتين ويضع الطرفين، والشرق الأوسط بأكمله أمام خيارات صعبة وخطيرة.
🔴 أدعو الأطراف الدولية لعدم الاستسلام للجمود السياسي الذي يتراكم مع الزمن، ويزيد من تعقيد التسوية في المستقبل.
🔴أختتم كلمتي برسالتين أقول للشعب الفلسطيني في كافة بقاع الأرض: "نعم، لقد طالت معاناتكم، وتأخرت حقوقكم، وزادت أزمات المنطقة إلا أن قضيتكم، لازالت أولوية لدى مصر والعرب وتظل مكونًا رئيسيًا لعملنا المشترك وجزءًا لا يتجزأ في وجدان الشخصية العربية وإلى أن يتحقق طموحكم المشروع، في إقامة دولتكم بعاصمتها القدس الشرقية فإننا نظل داعمين لصمودكم بالقدس، وبجميع أركان فلسطين".

🔴 تقدر تقرأ نص الكلمة كاملة على موقع رئاسة الجمهورية الرسمي هنا: اضغط هنا للقراءة

الكلمة قوية جدا والرؤية كمان كانت واضحة .. مصر كانت عارفة ان اللي بتعمله اسرائيل هيودي المنطقة لحرب وصراع وتوتر كبير .. وايوة المعاناة زادت وطالت على الشعب الفلسطيني لكن قضيتهم هي الاولوية لمصر!

وبعدها ياسيدي الصحف الاسرائيلية اليمينية والاعلام العبري نزل شتيمة في مصر  والسيسي من اللي قلبك يحبها واتهامات ان الظروف الاقتصادية في مصر صعبة وبيفقد شعبيته فاعشان كدا طالع يعمل " شو " عشان يكسب تعاطف وعناوين تقول لازم الشعب المصري يفكر في تغيير رئيسه قريبا وزي مانت عايز تقول قول بقى!

⬅️ مصر طلبت من جيش الاحتلال اجتماع في البحرين بين رئيس اركان حرب القوات المسلحة المصرية الفريق اسامة عسكر وبين نظيره الاسرائيلي وفي نفس التوقيت رئيس المخابرات المصري عباس كامل كان بيجتمع بقادة حماس والجهاد الاسلامي

⭕ الفريق اسامة عسكر وفقا لصحيفة هآرتس اتكلم مع نظيره الاسرائيلي ان اللي بيعمله حكومة اسرائيل اليمينية ده خطر جدا وهيفتح عليهم حرب متعددة الجبهات وطلب منه يهدوا الاوضاع وفعلا اسرائيل وافقت والامور كانت تمام.


⭕ولم يُعلن ابدا عن اسباب واهداف الاجتماع  بين رئيس المخابرات المصرية وبين قادة الجهاد الاسلامي وحماس واللي كان من بينهم خالد مشعل واسماعيل هنية وصالح العاروري ( اللي يعد الرأس المدبر لتسليح كتائب القسام ) ومعاهم خليل الحية وقيل فقط حسب المُعلن ان مصر بحثت معاهم التصعيدات .. وقالت لهم ان الحكومة  الاسرائيلية ناوية ترتكب مجازر في غزة.


بعد لقاء الفريق اسامة عسكر مع نظيره الاسرائيلي، الحكومة الاسرائيلية بعدها على طول عينت "بتسلئيل سموتريتش" كوزير للمالية وسبق وشاركت معاكم صوره له في فرنسا وهو بيظهر خريطة اسرائيل تضم الاردن " في اشارة منه انهم هيضموا الاردن لدولة اسرائيل " ..  ومعروف انه متطرف زي بن غفير كدا بالظبط!

وده يعني ان اسرائيل معندهاش أي نية لوقف التصعيد ومفيش أي تنفيذ للتعهدات وده معناه ان اسرائيل هتضم الضفة وتنفذ كل اهدافها .. وبتضرب بمصر عرض الحائط!

مش مصر بس ، اسرائيل ضربت بالاردن وامريكا نفسها عرض الحائط كمان وحكومة نتنياهو انتقدوا وسخروا من السفير الامريكي في اسرائيل وقالوله متدخلش نفسك في الشؤون الداخلية لاسرائيل احسنلك ! .. وده كان تهديد صريح منهم للسفير الامريكي..!


حتى الاحزاب اليسارية الاسرائيلية اللي منهم بيشتموها ويهددوها حتى المظاهرات اللي بتخرج اعتراضا على السياسات اليمينية المتطرفة بيقمعوها!


طب نجيب مين يتكلم معاكم ؟!
واستمرت المجازر في الضفة ومن وقتها لحد يومنا كان الفلسطينين بيتقتلوا بأبشع طريقة وبيتعرضوا لجميع الانتهاكات نتيجة تعنت وتطرف حكومة نتنياهو .. اذا الغليان كان بالفعل موجود .. وقرار المقاومة بتنفيذ عملية طوفان الاقصى هو اكثر قرار منطقي .. كدا كدا انت بتحاربني وبتقتلني وبتخطط كمان تتوسع في عملياتك وتنفذ هجمات وانا معنديش حاجه اخسرها ومش هسيبك تحقق اهدافك .. فانا هفضل الشوكة في حلقك ويا انا يا انت
ومن هنا نفهم ليه القمة اكدت في ختامها البياني ان الدول العربية والاسلامية كلها بتؤيد أي قرارات تتخذها مصر في كسر الحصار وفرض ادخال المساعدات ومن هنا نفهم ليه السيسي قال " مهما كانت محاولات ضبط النفس فإن طول أمد الاعتداءات وقسوتها غير المسبوقة كفيلان بتغيير المعادلة وحساباتها بين ليلة وضحاها "
ومن هنا نفهم .. ليه الصحافة اليسارية خايفة من عدم التنسيق بين اسرائيل وحكومة نتنياهو ومصر؟
الاحزاب اليسارية شايفه الموقف بمنتهى الوضوح خوفا على مصالح اسرائيل.. عارفين ان مصر هتضطر تتخذ قرارات عشان تخرج نفسها من المأزق اللي هي فيه بسبب تعنت اسرائيل وحكومة نتنياهو في فرض حصار على القطاع ..

ومن هنا نفهم ليه السيسي وعباس كامل قالوا لوليام بيرنز مدير المخابرات المركزية: " ان ‎مصر لن تلعب دوراً في القضاء على حماس لأنها تحتاج إليها للمساعدة في الحفاظ على الأمن على الحدود المصرية-الفلسطينية."

ومن هنا نفهم ليه الاسرائيلين بينفذوا مخطط التهجير وشايفين ان مصر هي اللي سلحت حماس ونسمع نتنياهو بيتكلم عن نبوءة اشعياء اللي فيها رسالة مباشرة لمصر

من هنا كمان نفهم ان العلاقات المصرية بحماس ممتازة ، واهدافهم ومصالحهم مشتركة واكد على ذلك اسماعيل هنية بنفسه وقادة حماس حتى السنوار الذي خطط لعملية طوفان الاقصى بنفسه .. غزة في امان يعني مصر في امان .. عدم الاستقرار في غزة له صدى في مصر .. حرب مع غزة يعني حرب مع مصر .. ومصر لا تريد الحرب !

شرحنا الكلام ده كتير من بداية الموضوع وانا بشرحه وهفضل اعيد وازيد فيه وأكد عليه

انا شخصيا عندي اختلافات واراء شخصية معارضة وجميعنا لدينا مخاوف وشكوك ولكن!!

بما ان السيسي بيفقد شعبيته نسبيا فكان من السهل على المعارضة تكذيب حقيقة ان العلاقات المصرية الاسرائيلية تتدهور بكل بساطة..عدة اطراف وعلى رأسهم القنوات والصحف المعارضة للسيسي بالطبع استغلت الفرصة!


 ولطالما كانت الصورة النمطية التي يتوارثها الشعوب العربية وبعض - الفئات من الشعب المصري - ان الرؤساء المصريون دائما متواطئون مع الاحتلال بسبب معاهدة السلام - وهو جهل صارخ - على اية حال من وجهة نظرهم ما الذي سيجعل السيسي مميز او مختلف عن سابقه؟ 


خصوصا ان هناك اختلافات سياسية كبيرة وجدل واسع حول السيسي واوضاع اقتصادية متدهورة تشهدها البلاد فما الدافع الذي يجعل البعض يتخلى عن اختلافاته السياسية لينظر الى حقيقة مايجري بين حكومة السيسي وحكومة نتنياهو المتطرفة منذ فترة واستيعاب ما تخطط له اسرائيل من فترة طويلة؟


من السهل على البعض تصديق المؤامرات التي تحكي عن تورط السيسي في صفقة القرن وتحوم الشكوك حول موقف مصر بسبب اجبار اهالي سيناء على اخلاء مناطقهم .. ولكن لماذا يصعب جدا تصديق ان العلاقات المصرية الاسرائيلية تتجه الى منحدر وان اجلاء السكان من سيناء كان سببه ان المنطقة ستتحول لمنطقة عمليات عسكرية وبقاء السكان قد يعرض حياتهم للخطر ؟
وهذا اقرب للواقع نظرا لما يحدث ميدانيا وسياسيا !


نعم يشعر البعض بانعدام الثقة بسبب المواقف السياسية وفقدان الامل وحالة الشعور المستمر بالعجز والظلم.. لكن!


قلتها وسأكررها ، اتركوا اختلافاتكم السياسية جانبا .. وثقوا في الله ، والمقاومة ، ومصر .. كل ماحدث ومايحدث يؤكد ان قد يخذلهم الجميع .. الا مصر !

تعليقات

المشاركات الشائعة