الإستبدال العظيم | الزحف اليميني والحرب القادمة مع المسلمين



مقال بتاريخ 29 يناير - 2023

" لم أندم على حـ.ـرق المصحف "

راسموس بالودان، يهو،دي يميـ ـني متـ ـطرف بيحمل الجنسية الدنماركية والسويدية ومؤسس حزب مناهـ ـض للاجئين والإسـ ـلام يُدعى " الخط المتـ ـشدد – Stramkurs، 
ومن أكبر المروجين للإسلاموفـ ـوبيا من سنة 2017 تقريباً
راسموس من 2019 وهو بيتعمد إستفزاز المسلـ ـمين بتصريحاته وافعاله، له عشرات الفيديوهات وهو بيعبث بالمصحـ ـف أو بيرميه على الأرض أو بيحر،قه طوال الثلاثة سنوات الماضية!

وحاول خلال المدة دي ينظم وقفات وحملات لحر،ق المصحف وشجع المتطـ ـرفين الأوروبيين في جميع أنحاء أوروبا على إرتكاب نفس الفعل، بالاضافة لأراء متطـ ـرفة عن الإسلام وعن المهاجرين، وعن كونه معارض بشدة للهجرة ولوجود الإسلام في الدول الأوروبية عموماً. 


عدة بلاد أوروبية منعت راسموس من دخولها خوفاً من قيامه بأي افعال استفزازية تسبب أعمال شغب ، وتم اعتقاله في باريس مثلاً بعد ماحاول يحرق نسخة من المصحف سنة 2020، وبعد الواقعه دي بلجيكا صرحت انه شخص غير مرغوب في البلد وطردوه لأنه كان بيجهز لحر،ق المصحـ.ـف على أراضيها.

وسنة 2020 بردو وتحديدا في يونيو ولكن المره دي في السويد راسموس ارتكب فعلته وشجع على إيذ,اء المسلمين، واشتعلت الشوارع بالمظاهرات من المسلمين احتجاجاً على افعال راسموس المُهينة والغير مقبولة ، وعلى اثر الواقعة دي اتسجن لمدة شهر بسبب ارتكابه سلسلة من الجرائم بما فيها العنصـ ـرية، وأدين بفيديو نشره على السوشيال ميديا معادي للإسلام، وحُكم عليه بالسجن مع وقف التنفيذ وفصلوه لمدة 3 سنين كمحامي جنائي ومُنع من القيادة لمدة عام. 


حسب تقرير نشرته صحيفة إكسترا بلاديت الدنماركية ان راسموس أدين ب 14 تهمة مختلفة من بينها العنصـ ـرية والتشهير ومن بينها إغتـ ـصاب الفتيات القاصرات اللي كانت اعمارهم بتتراوح بين ( 13 إلى 17 سنة ) وواقعة إغتـ ـصاب مع الخادم الخاص به كمان .. يعني الشخص ده مش بس انسان عنـ صري بل مجرم بإمتياز.. ولسبب مجهول تم إطلاق صراحه وأصبح حر طليق!

والقصة بتبدأ تاخد منحنى تاني لما السلطات السويدية بتعلن رسمياً ان راسموس أصبح مواطن سويدي في أكتوبر 2020 لأن والده سويدي الأصل، ويصبح راسموس تحت مراقبة الشرطة السويدية بشكل مستمر خوفاً من فعالياته اللي بيحرق فيها المصحف الشريف ويقول تصريحات واراء متطـ ـرفة عن الإسلام والمهاجرين وعلى أثرها بتقع أحداث شغب واحتجاجات بتصل إلى حد العنـ ـف وحر.ق سيارات الشرطة. 


بتمر الأيام وبنوصل لعام 2023، وبيستمر راسموس في استفزازاته وافعاله المشينة تجاه المسلمين، ولكن المره دي غير اي مره، المره دي العالم كله التفت لراسموس وخرجت مظاهرات واحتجاجات على أكبر نطاق وجميع الدول العربية أدانت أفعاله وبعض الدول هددت السويد في حال عدم تدخلها لوقف أفعاله هيكون في عواقب وخيمة.. ولكن ايه الي خلى المرة دي تحديدا تُغضب المسلمين للدرجة دي؟

المرة دي راسموس تلقى دعم من شريحة كبيرة جدا من اليمـ ـين المتط ـرف ونظم فعاليات مستمرة من اسبوعين امام السفارة التركية، وهو وأتباعه بينفذوا الفعل العنـ صـري والمستفز لمشاعر المسلمين ده في وضح النهار وبحماية من الشرطة السويدية نفسها!

الشرطة السويدية نفسها متهمة بتواطؤها في حر،ق المصحف وحماية راسموس واتباعه لتنفيذ افعالهم بحجة حرية التعبير عن الرأي لأن المظاهرة كانت مرخصة!
وبعض الصحف بتذكر ان الواقعه دي حصلت بعلم الشرطة السويدية وموافقتها وتم تأمين الفعالية كمان بأفراد الأمن لحماية راسموس وأتباعه للتعبير عن رأيهم بحرية! ومش بس السويد بل نفس الافعال حصلت بنفس الطريقة في هولندا على ايد المتـ طرف إدوين واغنسفيلد زعيم حركة " بيغيـ دا " المناهضـ ـة للإسلام واللي مـ ـزق صفحات القرآن الكريم! 


طبعا ردود الافعال من المسلمين المره دي كانت قوية جداً وخرجت مظاهرات في بلاد كتير احتجاجاً على استفزازات المتطر,فين وعبثهم بكتابنا المقدس وممارسة افعالهم العنصرية بتأمين ووجود الشرطة السويدية والهولندية نفسها، ودول كتير استنكرت وادانت الواقعة وبعض المؤسسات الدينية زي الازهر طالبت بمقاطعة المنتجات الهولندية والسويدية حتى بالرغم من الاعتذارات الي قدمتها الحكومة السويدية لاحتواء الغضب.

لكن، ليه الواقعة دي تحديداً مُقلقة ولازم نتوقف عندها؟


دايما بنسمع عن مصطلح الإسلامو،فوبيا وبنسمع عن الحو،ادث العنصرية الي بتكرر مع المسلمين سواء عر،ب او غرب مسلمين في دول أوروبية، ولكن الحادثة دي تحديدا خطيرة جداً وقد تكون بداية لمجا،زر غير متوقعة ابدا!


شوف ياسيدي لو عايز تفهم فا لازم احكيلك الحكاية من الأول
الدول الأوروبية في طريقها للإنقراض ، بعد ماكانت يوماً ما قارة بتحتل العالم كله، أصبحت حالياً قارة في طريقها نحو المو،ت .. وده مش مجرد كلام، عشرات الدراسات دقت ناقوس الخطر وأعلنت النفير العام بالفعل من سنين لدول أوروبية كتير زي مثلاً ألمانيا، فرنسا، بريطانيا واسبانيا والبرتغال..وغيرهم.. القارة العجوز أصابها العقم!
انخفض عدد المواليد وارتفعت حالات الوفاة ، وارتفعت شريحة كبار السن في المجتمع الأوروبي بصورة عامة، وده كان له اسباب على حسب ماجاء في دراسة مكتب الاحصائيات الأوروبية " يوروستات " والي نشرتها وكالة الانباء الايطالية..


الاسباب ترجع لـ التحولات الاقتصادية والاجتماعية الي شهدها المجتمع الأوروبي في العقود الأخيرة ، وخصوصاً لجهة ميل المرأة للتعليم ومشاركتها في سوق العمل وللاستخدامات الواسعة في أوروبا لوسائل منع الحمل، وبيقول " برينو شوماكر " وهو باحث في جامعة لوفان الكاثوليكية في بلجيكا "
ان التحولات الاجتماعية دي خلت التركيبة الاسرية اقل استقرار وبالتالي اصبحت البيئة غير مناسبة تماما لإنجاب اطفال.

وطبعاً في أسباب تانيه زي هجرة السكان وانخفاض اعدادهم بسبب الظروف الإقتصادية السيئة .. وانتشار الفلسفة اللا انجابية اللي سببت انتشار واسع لاتفاقيات عدم الإنجاب بين المتزوجين وحالات الاجهاض، وانتشار الشـ ذوذ الجنسي
حسب ماجاء في معظم الدراسات كانت دي الاسباب الرئيسية في انخفاض عدد المواليد، ولكن لاحظ الباحثين ان وجود المهاجرين في الدول الأوروبية ساعد في سد الفجوة بين عدد المواليد المتناقص وعدد الوفيات المتزايد وحصل تزايد سكاني بنسبة 3.5% ، وبيتوقعوا ان بسبب المهاجرين أوروبا مش هتعاني من تناقص عدد السكان. 


بعض الدول الأوروبية بيتسضيفوا المهاجرين من المسلمين وافريقيا وبيرحبوا وبيشجعوا جدا على الهجرة ليهم وبالفعل عدد المهاجرين واللاجئين وصلت لأعلى قياساتها على الإطلاق في السنين الأخيرة.
لكن طبعاً استضافة المهاجرين واللاجئين كان لها معارضين من الجانب اليميـ ـني المتطرف في أوروبا وبعض المسؤولين البارزين كان لهم تصريحات معاديـ ـة للمسلمين وزاد التوتر في الساحة في معظم الدول الأوروبية تقريباً بسبب المهاجرين وخصوصا اللاجئين الغير شرعيين وبسبب مخاوفهم من سيناريو إنقراض العرق الأوروبي تدريجياً والهيمنة الإسلامية، وصدر تصريحات عنصر،ية من سياسين ومعارضين طبعاً وسط التوتر.. و ده كان إشارة واضحة على تصعيدات خطيرة وارد تحصل.. 


من رحم الخوف إتولدت نظرية " الإستبدال العظيم "
خطاب الكر،اهية العنصر،ي تجاه المسلمين تزايد بصورة كبيرة جدا في بعض الدول الأوروبية ،وخرجت مظاهرات كتير من الأوروبيين بيطالبوا الحكومات بإيجاد حلول سريعة للأزمة وعبروا عن غضبهم ومخاوفهم من الهيمنة الإسلامية بعبارات وشعارات مسيـ ـئة وعنصر،ي!

المخاوف دي بتتزايد بين الأوروبين وبتفتعل على أثرها حوادث إرهـ ـابية بسبب نظرية مؤامرة تسمى " الإستبدال العظيم " وهي نظرية يمينـ ـية متطـ ـرفة
نشرها مؤلف فرنسي يُدعى " رينو كامو " في كتابين بين 2010 و2011 بعنوان
، Le Grand remplacement 


النظرية ياسيدي ببساطة بتقول
ان نخبة العالم الخفي بيستبدلوا السكان الأوروبيين ديموغرافيا بشعوب من عرق مختلف وخصوصا من البلاد المسلمة عن طريق الهجرة الجماعية وان معدل المواليد الاوروبية هينخفض!

النظرية كسبت شعبية واسعة خصوصاً بعد ما أصبحت بتوصف الواقع الأوروبي بمنتهى الدقة وزادت في السنين اللاحقة حركة الهجرة الجماعية وأصبحت النظرية لها تأثير قوي على الحركات القومية واليميـ ـن المتطـ رف
اللي بيعارضوا هجرة المسلمين ، في اعتقاد منهم حسب النظرية ان المسلمين بيهاجروا هجرات جماعية عشان يصبحوا أغلبية ، ويصبح السكان الأصليين هما الأقلية في أرضهم ويُهيمن المسلمين على أوروبا.

رينو عنده مؤلفات تانيه بيشجع فيها الأوروبيين على معارضة الهجرة دفاعاً عن ارضهم، وبيذكر في مؤلفاته انه اعاد صياغة النظرية وطورها من مفكرين وخبراء سياسيين في القرون الماضية، ووده يعني ان النظرية قديمة جداً وتشبه لحد كبير نظريات المؤامرة المعاديـ ،ـة للسامـ ،ـية اللي سبقت الحر،ب العالمية الثانية، واللي كانت بتقول ان في مؤامرة يـ، ـهودية لتدمير أوروباعن طريق إختلاط الأجيال. 


ولعلك فاكر ان النظرية ملهاش تأثير قوي على الأغلبية في أوروبا وانها مؤثره في الأقليات المتطـ ـرفة فقط، لكن الكلام ده مغالطة كبيرة بيقع فيها ناس كتير ومش بتفسر الواقع ولا بتلمس التغيير الي بيحصل ووارد يحصل تدريجياً في المجتمعات الأوروبية..

حسب التقرير السنوي لعام 2022 لـ تنسيقية محاربة الإسلامو،فوبيا في أوروبا
في تزايد قوي جدا لحالات الإسلامـ، وفوبيا وأرقام مُقلقة بتقول ان الموضوع مبقاش مجرد حالات فردية نابعة عن تطر،ف الأقليات!
حسب التقرير وقع ( 467 ) حادثة عنصـ ـرية ،
و128 حادثة تتعلق بالكراهيـ ـة والإستفزاز،
و ( 71 ) حادثة للإهانات ،
(59 ) حادثة تحر،ش أخلاقي،
( 44 ) حادثة تشهير،
( 27 ) حادثة لها صلة باعتدا،ءات جسدية
التقرير بيؤكد ان الارقام حتى مش بتمثل المعاناة الي بيتعرض لها المسـ ـلمين في أوروبا بشكل دقيق، وان في موجات إسلامو،فوبيا أصبحت متزايدة في المجتمع الأوروبي وخصوصاً في المدارس الي بتعتبر حسب وصف التقرير " تربة خصبة " لمظاهر الإسلامو،فوبيا
حصلت واقعات كتير بتوصل لـ 83 حالة تقريبا في المدارس بمختلف المراحل التعليمية ، ابتدائي ثانوي وتعليم عالي متعلقة بملابس المسلمات!
وتم تسجيل فيديوهات ببعض الحوادث دي بتؤكد ان الفتيات كانوا بيتعرضوا للعنصر،ية اللفظية من مدراء المدارس والمعلمين ومن إدارة الجامعات. 


التقرير كمان بيقول ان الانتخابات الرئاسية الفرنسية سنة 2022 تحديداً كانت بتشجع على المعاد،اة للإسلام وبسببها المسلمين معانـ ـاتهم تفاقمت، وبعد وصول اليميـ ـن المتطـ ـرف للحكم في دول أوروبية مختلفة الأمور أصبحت أكثر تعقيد، بالمناسبة.. التقرير صدر قريب بالتزامن مع حادثتين حر،ق وتمزيـ ـق المصحف من المتطـ ـرفين راسموس وإدوين في هولندا والسويد.

وطبعا مش هننسى دور الإعلام الأوروبي والصحف اللي مهدوا وروجوا لنظرية " الإستبدال العظيم " وأصبحت شغلهم الشاغل، جميع الصحف والبرامج التلفزيونية الأوروبية أصبحت بتتناول الموضوع مؤخراً بطلاقة وبتناقش نسبة تحقق النظرية وبيستضيفوا سياسيين ومحللين ليلاً نهاراً يناقشوا التهديد الي بيشكله المهاجرين على أوروبا وازاي النظرية بتتحقق. 


الملف أصبح أهم قضية تشغل بال الأوروبيين حالياً، لدرجة ان استخدام النظرية اصبح شيء شائع في الخطاب السياسي الأوروبي بصورة عامة
وعلى سبيل المثال :" اريك زيمور " مرشح الرئاسة الفرنسية السابق وهو يميـ ،ني متطـ رف قال ان الي بيحصل مع أوروبا يشبه الي حصل في حر،ب كوسوفو سنة 1900
كان في 9% من الصرب ، و10% من المسلمين وبحلول عام 1990 الوضع اتغير تماما ، واصبحت النسبة 90% مسلمين و10% فقط من الصرب، وده نفس الي بيحصل مع أوروبا حالياً. 


وعلى سبيل المثال بردو، راسموس بالودان اللي بدأنا المقال بيه، واللي بيستخدم النظرية في تصريحاته السياسية المتطـ رفة، واللي بيعتقد بناءاً على النظرية ان بحلول 2040 الشعب الدنماركي هيصبح الأقلية في الدنمارك ويتم استبدالهم بالأغلبية المسلمة ، وان نفس الشيء هيحصل مع بقية الدول الأوروبية. 


وعندنا مثال تاني لرئيس وزراء هنجاريا .. فيكتور اوريان، اللي مؤمن إيمان تام بالنظرية وأصبح من مؤيدينها وشايف ان الهوية المسيحية الأوروبية محتاجه يتم إنقاذها وبيوصف المهاجرين بأنهم " غزاة مسـ ـلمين " 


الحقيقة ان تبني النظرية من الدول الأوروبية والسياسين والمسؤولين بالشكل الجاد ده شيء خطير جداً فعلاً، لأنه بيتم وهيتم استعماله كمبرر لإرتكاب مجا.زر وحشية في حق المهاجرين المسلمين، وبسببها بيتم إرتكاب عشرات الأعمال التخريبية ونتج عنها ضحايا بالآلاف! 


شيء فعلاً مُقلق وفي منتهى الخطورة، ويخلينا نتسائل ياترى مصير المسلمين في أوروبا ايه؟
كل المؤشرات بتقول ان إحتمالية إندلاع حر،ب بين المهاجرين والسكان الأصليين شيء وارد ومش مستبعد!

اتمنى لو وصلت لآخر المقال متنساش تقولي رأيك وتوقعاتك في التعليقات ومتنساش الشير دعماً للمجهود

وأخيراً، اللهم ارحم إخواننا المسلمين المستضعفين في كل مكان، اللهم فرج همهم ونفس كربهم وأقل عثراتهم وتول بنفسك أمرهم وارفع رايتهم واكبت عدوهم.

بعد واقعة راسموس قدم شخص عربي مقيم في السويد طلب للشرطة السويدية بحمايته لحر،ق نسخة من التوراة أمام السفارة الإسر،ائيلية عشان يمارس حقه في التعبير عن رأيه بحرية، وحط الشرطة والحكومة السويدية في مأزق 😅
ولما علقت الجهات الدينية الإسلامية بأن الدين الإسلامي يرفض هذا التصرف كان رده انه عارف كويس ان هذا الفعل مشين وقذ،ر لكنه بيمثل نفسه فقط ومبيمثلش الدين وعنده رغبه في التعبير عن رأيه بحرية.. وحاليا الشرطة السويدية بتقول انها " بتراجع طلبه " 😄

انتهى. 

تعليقات

المشاركات الشائعة